Een op vier middelbare scholieren leert te weinig over klimaat en duurzaamheid
persbericht
Een derde vindt dat school zelf een actiever duurzaamheidsbeleid moet voeren. Middelbare scholen in Nederland geven niet genoeg aandacht aan duurzaamheid. Zo vindt ruim een kwart van hun leerlingen dat zij onvoldoende leren over het belang van klimaat en duurzaamheid. Ook stelt 36 procent van hen dat hun school actiever bezig moet zijn met duurzaamheid. Dit blijkt uit onderzoek van Museon-Omniversum in Nederland onder 481 middelbare scholieren van 12 tot en met 15 jaar oud, uitgevoerd door Panelwizard.
Middelbare scholieren vinden dat hun school bijvoorbeeld actiever moet zijn met zaken als afvalscheiding, energie- en gasverbruik of vegetarische opties in de kantine. “Op middelbare scholen zitten vooral Gen Z’ers, die over het algemeen erg betrokken zijn bij het klimaat”, zegt Peter de Haan, directeur van het Haagse Museon-Omniversum. “Bovendien zijn ze meestal goed geïnformeerd en maatschappelijk kritisch. Je kunt ze bereiken door in te spelen op hun interessegebieden en concrete informatiebehoeften. Als middelbare school moet je daarin je verantwoordelijkheid nemen, zeker omdat deze leerlingen het gros van hun tijd bij jou doorbrengen.”