Coeda-House Shizuoka. Kengo Kuma

Doorbraak en ontwikkeling van de moderne Japanse architectuur

Activiteit | 8 oktober 2024

Audiovisuele presentatie door architectuur historicus Marcel Teunissen

De Japanse natie stond lange tijd ambivalent ten opzichte van invloeden van buiten op de bouwcultuur. Anderzijds hebben de Japanse openheid en nieuwsgierigheid een technische vooruitgang met zich mee gebracht, waardoor Japanse architecten veel impact hebben op de ontwikkeling van de huidige internationale architectuur. De laatste decennia wordt dat uitgedrukt door het regelmatig toekennen van de Pritzker Prize aan een Japanse architect.

Kenzo Tange (1913-2005) wordt beschouwd als grondlegger van de moderne Japanse architectuur. Na de Tweede Wereldoorlog wist hij aloude inheemse tradities te verenigen met eigentijdse internationale ontwikkelingen in stedenbouw en architectuur.

Hij was de drijvende kracht achter het metabolisme, de innovatieve bouwstijl die het land moest leiden in de wederopbouw. Zijn leerlingen, maar ook zijn tijdgenoten, manifesteerden zich als architecten van wereld formaat en een volgende generatie laat met hun werk zien dat voor toekomstige opgaven de lessen van het verleden onontbeerlijk zijn.

Marcel Teunissen laat ons zien aan de hand van verschillende voorbeelden hoe de Japanse architectuur zich ontwikkeld heeft vanuit de traditionele bouwstijlen, maar ook leunt op het verleden.

• Yoogi stadions Tokio, Kenzo Tange
  • Coeda-House Shizuoka. Kengo Kuma