In april en mei draait, exclusief, op het gehele 840 m² grote koepelscherm van Museon-Omniversum het geestverruimende RECOMBINATION, The Fulldome Journey.
Het meest recente project van de visionaire kunstenaar Julius Horsthuis is een meeslepende, abstracte reis door ruimte, tijd, muziek en wiskunde, die je ogen en oren prikkelen. De wereldpremière is woensdag 5 april in het Haagse filmtheater.
RECOMBINATION (trailer) is een spectaculaire fulldome ervaring op thema’s uit de natuurkunde, wiskunde en biologie. De meeslepende film neemt de kijker mee op een reis door realiteiten die alleen in de digitale ruimte bestaan, maar ogen als verre planeten en de innerlijke wereld van organische wezens. Julius Horsthuis gebruikt fractals, die het resultaat zijn van wiskundige formules. Door deze fractals te visualiseren zien we landschappen die rechtstreeks uit sciencefiction lijken te komen. Op het totale 840 m² grote koepelscherm van Museon-Omniversum ga je helemaal op in deze abstracte reis. De originele muziek, die de filmbeelden nog verder versterkt, werd gecomponeerd door Michael Stearns, David Levy, Max Cooper, Desert Dwellers, Ben Lukas Boysen, Temple Invisible en Ott.
Museon-Omniversum is trots dat het deze unieke, Nederlandse productie als eerste mag tonen aan het publiek. Met het digitale projectiesysteem, dat bestaat uit vijf laserprojectoren van Evan & Sutherland, heeft het Haagse grootbeeldfilmtheater de mogelijkheid om dit soort producties op 4K en zelfs 8K te vertonen. Het fulldome genre en de visuele beelden geven Museon-Omniversum de kans meer te programmeren dan de natuurdocumentaires op grootbeeldformaat. Het geweldige surround sound systeem maakt de immersieve beleving compleet.
Julius Horsthuis (website, Facebook, Instagram) is een digitale kunstenaar die wiskunde en geometrische patronen gebruikt voor geestverruimende films die de verbeelding prikkelen. Zijn werk was onder meer te zien in het met twee Oscars bekroonde Manchester by the Sea, in Koning van Katoren en op internationale muziek- en kunstfestivals zoals Coachella, IDFA, Art Futura en SAT symposium Montréal.
Julius Horsthuis: “De beste analogie die ik kan bedenken om mijn werk te omschrijven is muziek. Het is een soort visuele muziek. Muziek is extreem abstract. Maar in al die abstractie kun je patronen, structuur, toon, timbre vinden die allemaal bijdragen aan de emoties die we voelen als muziek onze hersenen binnenkomt. Bij beeldende kunst lijken er meer filters te zijn tussen het moment waarop een beeld onze ogen binnenkomt en de impact die het heeft. Visuals moeten vaak een ‘verhaal’ vertellen – of ze moeten ergens over gaan.
Recombinatie is een experiment over wat er gebeurt als je wat wordt gezien behandelt als wat wordt gehoord. Net zoals muziek je omhult wanneer je ernaar luistert tijdens een concert, functioneert de koepel om je onder te dompelen in de fractale werelden. De fractale werelden die ik laat zien zijn allemaal volledig gemaakt met wiskunde. Ze zijn niet ontworpen, maar eerder gevonden in een wiskundige realiteit. Het gevoel dat ik heb als ik ze ontdek – een gevoel van ontzag – is wat ik wil overbrengen op het publiek. Het muzikale gedeelte van deze show is ook erg belangrijk. Het versterkt op verschillende manieren de muzikale abstractie die ik zie, misschien op een synesthetische manier.”
Meer persinformatie: Margarétha Moerkerke, t: 020 612 7000, e: margaretha@publicy.nl, www.ThePublicityCompany.com