Logo One Planet

Het broeikaseffect & klimaatverandering

Lesbrief voor de docent

In de ruimte net buiten de aarde is het heel erg koud. Hoe kan het dat het op aarde toch lekker warm is? 

De leerlingen kijken twee video’s over het broeikaseffect. Daarbij beantwoorden ze een aantal vragen. Daarna zoeken ze op internet naar een recente natuurramp.

Met behulp van de begeleidende vragen beoordelen ze of klimaatverandering effect heeft gehad op deze ramp. Als het lastig is voor de  leerlingen om een natuurramp op te zoeken, of bij tijdsgebrek, kun je de leerlingen zelf een artikel geven over een recente natuurramp (maximaal 1 jaar oud).

Voordat leerlingen beginnen aan het zoeken naar rampen, kun je ze op weg helpen door eerst klassikaal te vragen: Wat voor soort rampen zijn er? Welke rampen kun je je herinneren?

Antwoorden

Hieronder staan de vragen bij de video, met het antwoord.

Welke drie broeikasgassen werden genoemd in de video? (video 1) methaan (CH4), koolstofdioxide (CO2) en waterdamp (H2O).

Wat is waar?

  1. De opwarming is al aan het versnellen
  2. De opwarming van de aarde gaat niet snel
  1. De opwarming van de aarde komt niet door de mens
  2. Het gebruiken van fossiele brandstoffen zorgt voor CO2 in de lucht, wat de aarde opwarmt
  1. Klimaatverandering is pas in de toekomst een probleem
  2. We hebben nu al last van klimaatverandering
  1. We hoeven pas in 2030 grote maatregelen te nemen om onze CO2 uitstoot te verminderen
  2. Als we nu niets doen aan onze CO2 uitstoot, warmt de aarde te veel op
Kerndoelen

5. De leerling leert in schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor hemzelf en anderen.

29. De leerling leert kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in sleutelbegrippen uit het gebied van de levende en niet-levende natuur, en leert deze sleutelbegrippen te verbinden met situaties in het dagelijkse leven.

30. De leerling leert dat mensen, dieren, planten in wisselwerking staan met elkaar en hun omgeving (milieu), en dat technologische en natuurwetenschappelijke toepassingen de duurzame kwaliteit daarvan zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden.