Logo One Planet
Foto: Marc Veraart / CC
Foto: Marc Veraart / CC

Chocolade: orang-oetan

SOS orang-oetan: de gevolgen van chocoladeproductie

Duration: 2x50 minuten

Wist je dat het maken van chocolade grote gevolgen heeft voor de natuur in landen waar cacaobomen worden verbouwd? Door het kappen van bossen om meer oliepalmen en cacaobomen te planten, wordt de leefruimte van dieren zoals de orang-oetan verwoest. Hierdoor sterven orang-oetans uit en raakt de natuur verstoord. Deze les gaat over de effecten van chocoladeproductie op de natuur.

Wat ga je doen?

Samen met je klasgenoten ga je ontdekken wat de begrippen 'biodiversiteit' en 'monocultuur' betekenen. Wat heeft dit te maken met het maken van chocolade? Door een aantal video's te bekijken, leer je meer over de gevolgen van chocoladeproductie voor de orang-oetan. Daarna ga je in groepjes aan de slag met het bedenken van een campagne om mensen bewust te maken van de situatie van de orang-oetan en hoe we deze dieren kunnen redden. Aan het einde van de les presenteren jullie je campagne aan de rest van de klas. Ben jij klaar om de wereld een stukje beter te maken?

Als je klaar bent kun je…

  • uitleggen wat de begrippen ‘biodiversiteit’ en ‘monocultuur’ betekenen.
  • uitleggen waardoor de orang-oetan met uitsterven wordt bedreigd door de chocoladeproductie.
  • een campagne bedenken om mensen bewust te maken en jullie ideeën presenteren aan de rest van de klas.
1. Reclame voor de orang-oetan

Er zijn organisaties die zich inzetten voor het redden van de orang-oetan, zoals Greenpeace. Zij maken reclames om te laten zien dat de productie van palmolie schadelijk is voor het voortbestaan van deze dieren.


Bekijk de volgende drie reclames van Greenpeace en praat erover met je klas.

Wat voor gevoelens kreeg je bij het zien van de reclames? Maakten ze je blij, boos of verdrietig? Zou je het anders doen? Welke van de twee denk je dat beter werkt? Of kun je misschien iets verzinnen dat beter werkt dan reclames?

Video 1: Orang-oetan komt op bezoek bij een meisje en vertelt zijn verhaal…

Video 2: een man wil een Kit-Kat eten, maar wat blijkt?

Video 3: Kit-Kats kappen het bos…


2. Bedenk een campagne om de orang-oetan te redden

Heel veel mensen weten niet dat de chocola die ze eten de orang-oetans bedreigd. Maar jullie kunnen helpen om dit te veranderen! In groepjes van 3 tot 5 leerlingen gaan jullie een campagne bedenken om mensen bewust te maken van de gevolgen van chocoladeproductie op het leefgebied van de Orang-oetan en hun te laten zien hoe ze kunnen helpen om deze dieren te redden. Denk hierbij aan verschillende creatieve ideeën, zoals posters, flyers, social media posts en video's. Het is belangrijk dat jullie goed nadenken over de boodschap die jullie willen overbrengen, wie jullie willen bereiken en hoe je jullie dit het beste kunnen doen.

1. Wat is jullie boodschap?

Bedenk jullie boodschap. Dit betekent dat jullie nadenken over wat jullie precies aan anderen willen vertellen. Willen jullie bijvoorbeeld laten zien dat chocoladeproductie slecht is voor de orang-oetans? Of willen jullie juist vertellen wat mensen kunnen doen om deze dieren te helpen? Denk na over de belangrijkste boodschap die jullie willen overbrengen. Door een duidelijke boodschap te formuleren, zorg je ervoor dat jullie campagne effectief is en mensen echt raakt. Bedenk een pakkende titel voor jullie campagne. Deze titel moet de aandacht trekken van mensen en hen nieuwsgierig maken naar jullie boodschap.

2. Wat is de doelgroep?

Bedenk voor wie jullie de boodschap maken, oftewel: was is jullie doelgroep. Willen jullie jongeren bereiken of juist volwassenen? Door hier goed over na te denken, zorgen jullie ervoor dat jullie boodschap het meeste effect heeft.

3. Hoe gaan jullie de doelgroep bereiken?

Bedenk hoe jullie de doelgroep het beste kunnen bereiken. Welke media passen het beste bij jullie doelgroep? Gaan jullie bijvoorbeeld een social media campagne opzetten? Of organiseren jullie een evenement om aandacht te vragen voor de situatie van de orang-oetan? Denk bijvoorbeeld aan het maken van posters, flyers, social media posts of video's. Bedenk ook wie jullie nodig hebben om de campagne te laten slagen. Hebben jullie misschien hulp nodig van een artiest, influencer of kunstenaar? Door effectieve manieren te kiezen om jullie boodschap te verspreiden, bereiken jullie zoveel mogelijk mensen. 

4. Presenteer je idee aan de klas

Nadat jullie de campagne hebben uitgewerkt presenteren jullie de campagne aan de rest van de klas. Verzin een pakkende titel en vertel jullie boodschap, doelgroep en aanpak. Leg ook uit waarom jullie deze aanpak hebben gekozen en waarom jullie denken dat deze het meeste effect heeft op de doelgroep. Door jullie idee te presenteren, kunnen jullie feedback krijgen van jullie klasgenoten en kijken of jullie boodschap goed overkomt. 


Begrippen: biodiversiteit & monocultuur

Biodiversiteit

In de natuur leven veel verschillende planten en dieren. Ze hebben elkaar nodig om te overleven. Een bij helpt bijvoorbeeld een bloem met bestuiven, waardoor er meer bloemen komen. De bloem helpt de bij dan weer door honing te maken. Als we bomen weghalen, bijvoorbeeld door ze te verbranden, dan verdwijnen ook de dieren die erin leven. Hierdoor verdwijnen er veel soorten. Maar waarom zouden ze die bossen dan verbranden? Door het verbranden van bossen wordt er plaats gemaakt om nieuwe bomen te planten, bijvoorbeeld oliepalmen.

Monocultuur

Als er heel veel van dezelfde planten worden geplant en er geen ruimte is voor andere planten, noemen we dat monocultuur. Mono betekent 1 en bij een monocultuur is er maar één soort plant op de hele plantage. Een voorbeeld van een monocultuur is een plantage waar alleen maar oliepalmen zijn geplant. Dit is niet goed voor de natuur, omdat het de biodiversiteit vermindert.


Extra: Waarom is biodiversiteit belangrijk?